Farveprisen 2014 uddelt i Odense

13-05-2014

Et meget flot byggeri, der formår at være helt moderne uden at stikke af fra de omgivende historiske bygninger.

Det er kernen i begrundelsen for, at arkitekterne Frank Maali og Gemma Lalanda er modtagere af Farveprisen 2014 fra Danske Malermestre og Kirsten og Freddy Johansens Fond.

De modtager prisen og de medfølgende 150.000 kr. for den nye udstillingsbygning på Møntergården i Odense.

- Farverne gør bygningerne til en del af fællesskabet. Færre farver havde været for lidt og flere for mange; det valgte er en understregning af at begrænsningens kunst er den sværeste, sagde Per Vangekjær, formand for Danske Malermestre og for Farvepriskomiteen.

Museet har allerede kunne glæde sig over, at bygningen har modtaget flere priser og hædrende omtaler.

- Først og fremmest er vi glade for vores nye hus, og vi har med projektet fået det som alt god arkitektur giver; nemlig det ekstra, som man ikke selv kunne tænke sig til. Møntestræde er blevet aktiveret og genskabt. Det var den såkaldte brik i puslespillet, sagde Jan Bo Jensen fra Møntergården Museum.

Bygningen er delt op i såkaldte "langhuse", som med forskellige højder og fremspring passer ind i de omgivende bindingsværkshuse, der siden 1942 har været rammen om museet Møntermestergården, der giver publikum den kulturhistoriske fortælling om byens liv og historie.

Derfor er farverne i den moderne bygning i tråd med de gamle huse, hvor  de ældste stammer fra 1500-tallet: Okker, sort og rød -  sod, blod og jord, som arkitekterne selv beskrev det i ansøgningen til Farveprisen 2014.

Arkitekt Frank Maali kom i sin takketale ind på, at de i arbejdet med bygningen har tænkt i "urfarver".

- Farverne er brugt som kommunikation mellem de gamle huse og det nye. Det er et museum, og derfor relaterer farverne sig også til menneskernes historie.

Både arkitekter, Farvepriskomiteen og museets arkitekt, Jan Bo Jensen, fremhævede det flotte malerarbejder, som er udført af malermester Louise Svendsen, Stenløse Malerforretning.

- Det har været spændende at arbejde med farverne, vi har eksperimenteret meget med mange farveforsøg med glans, nuance og fortætning. Vi blander selv farverne, og kan lide at se pigmenternes mange udfald på modelværkstedet, og til sidst i fuld skala, sagde Frank Maali, der også takkede Kirsten og Freddy Johansens Fond for prisen.

- Det er virkelig en glæde. Den glæde og begejstring kan direkte bruges til at smøre det hjul, der er nødvendigt: Troen på at ting kan lade sig gøre, sagde Frank Maali.

Prisen blev overrakt til arkitekterne på Møntergården ved en reception tirsdag 13. maj.

Foto: Alex Tran. Fra ventre: Per Vangekjær, formand Danske Malermestre, arkitekterne Gemma Lalanda og Frank Maali.

>> Pressefoto

Fakta:

Farveprisen uddeles hvert år af Danske Malermestre og Kirsten og Freddy Johansens Fond.

Den nye udstillingsbygning er tegnet af arkitektene Frank Maali og Gemma Lalanda.

Malerfirma: Stenløse Malerforretning v/ Louise Svendsen.

Nyheder Farveprisen

17-05-2018
Farveprisen overrakt til Roskilde-museum

Danske Malermestres Farveprisen 2018 blev i dag overrakt til museumskoncernen ROMU og billedkunstneren Maja Lisa Engelhardt.

04-05-2018
Farveprisen går til Roskilde Museum

Det bliver Roskilde Museum og billedkunstneren Maja Lisa Engelhardts farvesætning af de to faste udstillinger ”Magt og Mennesker” og ”Roskilde i glimt”, der vandt Farveprisen 2018.

09-05-2017
Godt håndværk bag Farveprisen 2017

Både kunsten og malerarbejdet gør stort indtryk, når man ser ”Det Røde Bånd”

04-05-2017
Stor pris til ”Det Røde Bånd”

Alle er velkommen til at deltage i overrækkelsen.

12-04-2017
Farvepris til Aalborgs flotte murmaleri

I maj uddeles prisen til kunstner og projekt MurMal.

Nyheder Farveprisen